Borromini, San Carlino e il suo doppio dimezzato
Those who see it for the first time are invariably surprised, and leave in amazement to wonder about this strange apparition. The “phenomenon” came into being over a rather long period of time, at the Villa Ciani Park end of the Lugano lake front. It is an exact replica in wood of the church of San Carlo alle Quattro Fontane in Rome, a masterpiece by Francesco Borromini. Not a copy but a recreation of the original, as planned by the modern architect Mario Botta whose idea was to create a living monument for an exhibition on Borromini (1599-1667) organised by the Museo Cantonale d'Arte, on the occasion of the 400th anniversary of the architect's birth. The planning and construction of the model were paid for from funds made available by the Swiss Confederation, which also created a programme to provide jobs for about a hundred unemployed people.