Jonas et Lila, à demain
The story is set in the first six months of the year 2000. It is not however a futuristic essay, but simply an echo of the 1976 film “Jonas qui aura vingt-cinq ans en l'an 2000”. Indeed Jonas has just celebrated his 25th birthday. He has completed his studies at a film school and married Lila, a young African woman. “Jonas et Lila, à demain” does not tell a story in the traditional sense with a beginning, a middle and an end. Instead the film is a composition of some sixty scenes, each helping to construct and flesh out a picture of the two main protagonists, through chance meetings and incidents which throw them into the midst of the world as it exists at the dawn of the new century, which is in fact little different from the world at the end of the old century. Jonas and Lila, in their relationship with one another and with the filmmaker Anziano who no longer frequents the film world, the Russian actress Irina, Jean, Cécile and the others – rendered vulnerable by the instability of modern life, all these people begin, with the passing days and events, to pull together the threads of what might be called “a little tale of times to come”, rather than a conventional story.