Da Mauthausen a Cremenaga
Ticino writer Fabio Andina retraces the return journey of his grandfather, a political prisoner, from Mauthausen Concentration Camp to his home in Cremenaga. 820 kilometres in 45 days. “My grandfather helped Jews, partisans and deserters fleeing Nazism to take refuge in Switzerland. On 5 May 1945, the Mauthausen Concentration Camp was liberated. On 6 July 1945, sixteen months after his arrest, he returned home and never told anyone what had happened to him.”