In a short period of time, Markus Huser, whose ideas were very much ahead of their time, wrote a key chapter in the history of the deaf. He was an activist to the bone and one of the most important initiators of self-advocacy for the deaf in Switzerland, the advancement of which he played a decisive role in during the 1980s. At the height of his achievements, Markus Huser became very ill. Despite this blow, he fought right up to the end for the self-determination of the deaf and hard of hearing in Switzerland.