Hirtenreise ins dritte Jahrtausend
Following "Alpine Ballade" and "The Peasants' War", "Shepherds' Journey into the Third Millennium" is the third film of a trilogy in which I deal with the fundamental issues of human beings and their existence. The main themes are the issues of identity, survival, and future. One of the oldest cultural forms of human existence is that of the shepherd. In its essence it is of economic interest even today, and also embodies a distinct lifestyle and worldview. I wanted to get to know the life of today's shepherds on the threshold of the third millennium. In a time of upheaval and changes in values between tradition and future, the film is also an expression of my own inner conflict. I tell a modern shepherds' story, based on transhumance, that transfer of herds between the seasons in search of greener pastures. The shepherds in the film take on a life of privation and face a challenge that often reaches the limit of their capacities. They do not come from an agricultural background, but have chosen this life themselves out of a need for the freedom to do something meaningful.