Mohamed lo svizzero
Mohamed Berranem, 71, is married and the father of two: Nadia, and Elias. Mohamed is a taxi driver. He has lived in Switzerland for forty years, and became a Swiss citizen about twenty years ago. We met him at a taxi stand in Zurich. His cheerfulness and calmness, as well as the story of his past made an impression on us. As an illiterate and penniless 15-year-old he left French Algeria to emigrate to France. He lived a life of hardship in post-war Paris where he experienced racism, unemployment and poverty. He worked as an unskilled construction worker in Alsace, then as a seasonal labourer in Switzerland, together with Spanish and Italian workers. He taught himself Italian and Swiss-German, completed an apprenticeship in metallurgy, and found employment at Escher-Wyss and Bührle. This Moslem also worked as a driver for a sausage factory, before he finally passed the test to become a cab driver in the city of Zurich. We asked him to share his memories with us. He agreed to recount the different steps of the journey that brought him from Algeria to Switzerland.