San Gottardo
A film about emigration, the “exodus” brought about by the construction of the two Gothard tunnels – the railway tunnel (1872-1882) and the road tunnel (1969-1976). People migrated from one country to another, from one civilization to another, and different social mores and customs were confronted with one another. The intention was to show the parallels between the two tunnel constructions and to make economic, financial and social comparisons. In between the two unveiling, the film depicts the essence of that which lay behind the veiling cloth, and the way in which the construction of the Gothard tunnels was determined by both the bourgeoisie and the working classes.