For a hundred years, the former fishing village of Campione d'Italia, an Italian enclave in Switzerland, has drawn enormous wealth from a monumental casino. There is hardly a resident who has not benefited economically or socially from it. But the bankruptcy of this colossus destroys all prospects and autonomy. The reopening gives the village one last chance. What alternatives are conceivable and what needs to be changed?