Geel
One of the most progressive examples of efforts to help the “mentally ill” has its origins in the Middle Ages. According to the legend, in around 600 AD an Irish king’s daughter ran away from home to escape the incestuous designs of her father and was eventually murdered by him at a place called Geel, in what today is the Flemish part of Belgium. A cult grew out of the legend of the young Dymphne, and eventually this led to the building of a hospital for mental patients in Geel. A tradition was created that required such people to be brought to Geel by their families. They would then spend nine days in devotional prayer as a penance, after which they would be taken into custody by local families, rather than going home. This tradition of custodial families has lasted through the centuries, and today there are 600 families in Geel willing to take someone “crazy” into their homes.