In the late 1950s, Marlena lives in the remote Tessin village of Vogorno with her sister and nephew. When a stranger with a camera arrives and a letter shakes the valley, she learns that a massive dam is to be built, displacing her village. While some place their hope in progress, Marlena wants to fight. Amid political conflict and quiet affection, she decides to stay and fight for the land she calls home.